چطور عمر تجهیزات جوش CO2 را افزایش دهیم؟

چطور عمر تجهیزات جوش CO2 را افزایش دهیم؟

جوشکاری به روش MAG ، به جوش CO2 یا جوشکاری با تورچ معروف است. هرجا تجهیزاتی باشد، تعمیر و نگهداری هم مهم است. البته ما اینجا به تعمیر کاری نداریم و بیشتر درباره نگهداری و اینکه چطور عمر تجهیزات جوش CO2 را افزایش دهیم حرف می زنیم.

بعنوان مهندس خط تولید یا مدیر تولید، بخشی از نگرانی ها و مسئولیت های شما، نگهداری تجهیزات جوش می باشد. اینجا چند تیتر خیلی مهم درباره کارهایی که برای نگهداری تجهیزات جوشکاری MIG/MAG باید انجام شود، می بینید. تکراری ها را به خاطر بسپارید و از همکاران فنی مدام بخواهید که آنها را انجام دهند. اما نکته آخر، روش جدیدی است که باید به آن بیشتر توجه کنید.

اول از همه : تمیز نگه داشتن تجهیزات

غبار گیری تجهیزات را جدی بگیرید. چه در مورد منبع تغذیه و چه در مورد وایرفیدر. هر دو را می توانید با دمنده هوا غبار گیری کنید. سعی کنید این غبار گیری را برنامه روزانه قرار دهید وگرنه به جایی می رسید که مجبور می شوید گل و جرم ها را از روی تجهیزات پاک کنید!

دوم: تمیز کردن نازل و تورچ

نازل یا همان شعله پوش باید بطور مرتب از نظر وجود مذاب ها و اسپاتر ها پاک شود. وجود آنها باعث می شود تا جریان گاز کمتر بشود و این روی کیفیت جوش تاثیر منفی می گذارد. خروج نامناسب گاز در جوش CO2 باعث تخلخل روی خط  جوش می شود. از طرف دیگر نازل سمت خیلی خیلی مهمی در کیفیت جوش است. معمولا نازل ها در خلال کار با سرمذاب ها یا جرقه ها (همان اسپاتر ها ) پوشیده می شوند. یا باید اسپاتر ها را جدا کنید یا باید نازل را پس از مدتی تعویض کنید.

البته روش حرفه ای تر استفاده از اسپری آنتی اسپاتر مخصوص تورچ است تا اسپاتر ها به نازل نچسبند. در اینصورت می توانید با هزینه خرید یک اسپری آنتی اسپاتر مخصوص جوش CO2 ، از تعویض زودهنگام نازل ها یا کاهش کیفیت جوش جلوگیری کنید.

سوم:بازرسی تورچ

مواظب باشید اگر تورچ آسیب دیده باشد می تواند باعث شوک های الکتریکی روی قطعه کار بشود. تورچ یا همان GUN یا همان دسته قطعه ایست که هم باید فرمان به حرکت وایر بدهد و هم فرمان به جرقه الکتریکی. اگر آسیب دیده باشد و حرکت سیم جوش یا قوس الکتریکی به خوبی انجام نشود، جوش به بدترین شکل ممکن اجرا خواهد شد و در برخی نقاط، خط اتصال دو قطعه فلز دارای ناپیوستگی می شود.

چهارم: کابل ها و اتصالات

اتصال ضعیف بین کابل و تورچ،  دقیقا محل اتصال را داغ می کند و باعث افرایش مقاومت و کاهش جریان برق در محل جوش می شود. پس همیشه اتصالات را بازرسی کنید. از طرفی، کابل ها نیز نباید آسیب دیده باشند.

پنجم: گراندینگ را نیز جدی بگیرید.

پایداری قطعه کار و تجهیزات جوشکاری خیلی مهم است. همه کارهای بالا را انجام می دهید تا بتوانید با دقت زیاد جوش کاری کنید. اگر تجهیزات و قطعه کار به خوبی روی زمین ثابت نشده باشند، با ایرادات پیش بینی نشده مواجه خواهید شد. یک مهندس جوش یا سرپرست کارگاه همیشه نگران این نکته خواهد بود.

۱۴۰۲/۱۰/۰۲ | مقالات | مجتبی سیدی | بازدید: 252 | 1703325573